16 august 2012

Ferie med et hint av skole..

Mens forrige uke stort sett ble brukt til å ha det gøy er denne uken preget av semesterstarten som offisielt begynte på mandag. Vel, i teorien i alle fall.. Av de seks forelesningene jeg hittil har vært på opplevde jeg to ganger at foreleseren ikke dukket opp i det hele tatt, og én gang at foreleseren kom hele 30min for seint. Og selvfølgelig; første gang jeg opplevde at professoren kom tidsnok presterte jeg selv å komme for seint.. På dagens første forelesning kom både professor og elever til riktig tid, og faget (The Military and Politics in Ghana) var kjempe interessant. Foreleseren virket veldig god og var tydeligvis ufattelig morsom, for alle de ghanesiske studentene lo så det knaket gjennom hele forelesningen. Uheldigvis var det ingen av utvekslingsstudentene som skrattet med, rett og slett fordi foreleseren snakket ekstremt fort og med en veldig sterk afrikansk uttalelse som gjorde det nesten umulig å fatte et ord av hva han sa.. Om jeg skal tørre å melde meg opp i faget gjenstår å se. Siste fag jeg har sjekket ut til nå (U.S. Policy Towards Africa) var utrolig spennende og foreleseren snakket veldig forståelig. Jeg tenker at i løpet av neste uke vil det fagmessige begynne å falle på plass.

 

Vi var forberedt på dårlig oppmøte fra professorene (samt de ghanesiske studentene som kjenner til ”systemet”) den første uken, men det gjør ikke meg så mye at jeg må møte opp på forelesningene likevel da det er på tide at jeg blir kjent med universitetsområdet. Jeg klarte faktisk å finne veien til en forelesning helt alene, og det uten å gå feil en eneste gang! Det i seg selv var en stor prestasjon for meg. I tillegg er jeg fortsatt fastlåst i feriemodus, så tanken på å komme i gang med studiene er ikke det som frister mest med det første.

Dagene er veldig varierte, men felles for dem er at de alle er helt fantastiske! Det er i grunnen ganske mye å finne på her, både på campus og i Accra, og det kommer nok til å bli en del utflukter rundt omkring i løpet av semesteret. En av mine favorittaktiviteter er uten tvil å slappe av på den flotte Labadi Beach, og det er ikke utenkelig at jeg gjør stranden til et alternativt studiested (så herlig det er å kunne si det)! I følge ghaneserne må vi nyte den deilige temperaturen som er her nå, for etter hvert kommer det visstnok til å bli utålelig varmt.. Men om det betyr flere strandbesøk, så klager ikke jeg i alle fall!


Ellers har vi laget taco (!) i kjent norsk stil; hamstret inn grove knekkebrød; overlevd en kveld uten vanntilførsel (trolig bare den første av mange..); blitt skikkelig rutinert i å vaske klær for hånd; fått tilbud om å bli den kommende konen til en taxisjåfør; og sunget Gangsta’s Paradise for full halls med en annen taxisjåfør. Med mindre jeg har fått malaria (hvilket ikke er veldig usannsynlig siden jeg aldri får tak i myggnetting til sengen min, og myggoljen min snart er tom), eller blir bitt av en løshund og får rabies (som er det eneste jeg ikke er vaksinert mot), så kan jeg meddele at dagene i Ghana nytes til det ytterste. Det er godt dette bare er begynnelsen!




2 kommentarer: