09 oktober 2012

Det gode liv!

Til tross for at vi nå er kommet i en alder som av mange refereres til som ”voksen” blir vi aldri lei bursdagsfeiringer, hvilket det viser seg å være mange av her i Ghana. På tirsdag var det Gunnhild sin tur til å hyllest, og dagen startet med frokostpannekaker fra den lille kafeteriaen ”Tasty Treats”. Ingen bursdag uten gaver, og ved frokostbordet kunne vi vitne et interessant utvalg av disse bestående av alt fra sjokoladekjeks og grovbrød til lyriske bøker med fengende kjærlighetsdikt illustrert med spenstige bilder av en poserende Celine Dion. Fantasien lenge leve. Etter noen timer med praktiske gjøremål fortsatte feiringen med en storslått middag på den indiske restauranten Tandoor. Måltidet smakte ypperlig (spesielt den enorme mengden naan-brød vi fikk servert) og omgivelsene var veldig trivelige. Jeg må nevne selve menyen også, som ikke bare besto av et stort utvalg spennende retter, men som var formet som en avis og inneholdt ”artikler” om restauranten og indisk mat. Fantastisk kreativt!



 
På fredag opplevde vi under forelesning å bli ”innesperret” i forelesningssalen pga av en overveldende regnskur. Til og med en ekte bergenser bet seg merke i denne enorme mengden vann som fosset ned fra himmelen. Dørene som vanligvis står på vidt gap mot det solfylte ute måtte lukkes igjen, og studentene klynget seg sammen mens foreleseren måtte heve stemmen til et rødt nivå på desibelskalaen. Jeg klarte likevel ikke å høre noe annet enn regnet som hamret utenfor, og assosiasjoner til min kjære hjemby kom snikende innpå. Heldigvis (fordi jeg er meg, og alltid drasser med meg diverse gjenstander som det er en hundredels sjanse for at jeg kommer til å få bruk for) hadde jeg med min alltid så trofaste regnjakke fra Bergans.

Etter å ha kommet oss helskinnet tilbake til ISH, og byttet skolesekken ut med reisevesken, gikk turen til Kokrobite Beach som ligger vel en time fra Accra. Reisefølget besto av en haug nordmenn, eller –piker, samt to canadiere som også bor på ISH 2. Den eksotiske resorten vi bodde på heter Big Milly’s Backyard, og ligger rett på stranden. Mens de fleste leide en hytte valgte Gunnhild, Ida, Marita, Lise og jeg å sove på dorms, hvilket var helt greit bortsett fra at den ganske så volumfylte livemusikken som pågikk til langt utpå nattestid hadde sin stand rett utenfor dorm’en.. Heldig som jeg er har jeg sjeldent vanskeligheter med å få sove, så jeg kom meg vel gjennom de to nettene vi overnattet der.





Oppholdet på Big Milly’s var kjempe flott. Tiden ble brukt til å slikke sol med lyden av bølger som slo inn mot stranden som bakgrunnsstemning; avslapping med fantastisk litteratur fra favoritten Gert Nygårdshaug; storhandel (!) av ganske så rimelige sommerkjoler; litt pensumlesing innimellom; og god mat og drikke fortært på den koselige restauranten med stråtak og et særdeles eksotisk preg. Jeg spiste blant annet en fiskerett med kremet saus og kokte poteter, en herlig middag som uten tvil kan settes på listen over norsk husmannskost, og dét er det ikke hver dag man får i Ghana. Natt til søndag var det tid for enda en bursdagsfeiring, denne gangen for Annika. Etter en velsunget bursdagssang ble kvelden tilbrakt i lystig lag med Piña Colada i glasset og en frisk fruktkompott på tallerkenen, og hvor live afrikansk musikk og underholdning satte prikken over i’en.

Etter en fin og avslappende helg kan jeg si at jeg er klar for enda en uke her i Ghana!

2 kommentarer:

  1. Heisann Tina!
    Det er så kjekt å lese det du legger ut på bloggen! Dette kan du fortsette med etter du kommer hjem og:-P
    Fikk kortet ditt, blir så glad av å få kort i posten! Om du har lyst på et kort tilbake så bare gi en lyd hva adressen er;-)

    Ida

    SvarSlett
  2. Kjempe gøy å høre, Ida! Og jeg som aldri har hatt sansen for blogging, hehe. Men synes egentlig det er ganske kjekt. Bra at kortet kom vel frem. Postkort er alltid kos, så jeg sier ikke nei takk til en hilsen fra Bergen! Adressen min er:

    Tina Dale
    ISH 2, room number 333
    International Programmes Office
    University of Ghana, Legon
    Accra
    Ghana

    SvarSlett